سن مناسب برای لیزر موهای زائد

سن مناسب برای لیزر موهای زائد

یکی از سوالات متداولی که در مورد لیزر موهای زائد در کلینیک اوستا پرسیده می شود این است “از چه سنی لیزر موهای زائد انجام دهم؟” بسیاری از نوجوانان می خواهند موهای زائد خود را لیزر کنند اما این که کاندیدا مناسبی برای لیزر هستند یا خیر شک دارند. از طرفی دیگر خانم و آقایان مسن نیز در مورد این که لیزر برای آن ها کاربردی است یا خیر نیز سوال دارند در این مقاله به بررسی جامع این موضوع خواهیم پرداخت.

بخوانید: لیزر موهای زائد در دوران بارداری

لیزر از چه سنی مناسب است؟

رشد موهای زائد نوجوانان از سن 14 سالگی شروع می شود و تا 17 الی 18 سالگی ادامه دار خواهد بود.  به این دوره رشد مو های زائد که دوره بلوغ نیز نام دارد. حال سوالی که پرسیده می شود آیا لیزر موهای زائد در دوره بلوغ کار درستی است؟

اکثر پزشکان انجام لیزر را در دوره بلوغ یا در سن زیر 18 سال را تایید نمی کنند. دلیل آن ها به شرح زیر است:

  1. رشد بالا مو در دوران بلوغ به دلیل تغییرات هورمونی که ممکن است نتایج لیزر دائمی نباشد و مو دوباره رشد کند.
  2. پوست نوجوانان حساس‌تر و آسیب‌پذیرتر است و ریسک بروز عوارضی مانند التهاب، تحریک پوستی، تغییر رنگ پوست و سوختگی بیشتر است.

 

 

سنمناسب بودن لیزر؟
زیر 14نا مناسب
از 14 تا 18پیشنهاد نمی شود
از 18 تا 60سن مناسب
60 به بعدتاثیر کم لیزر

لیزر در سن بلوغ

سن مناسب لیزر برای دختران نوجوان

بهتر است لیزر بعد از قاعدگی انجام شود چرا که در دوران قاعدگی و قبل آن تعادل هورمونی ندارند و بهتر است بعد از قاعدگی و تعادل هورمونی لیزر انجام شود.

بخوانید: بهترین مرکز لیزر بلوار فردوس شرق

آیا لیزر موهای زائد برای سنین پایین خطرناک است؟

خوب برای پاسخ به این سوال باید با مکانیسم لیزر موهای زائد آشنا بشیم. نور لیزر فقط به لایه اول پوست نفوذ می کند و توسط فولیکول مو که دارای رنگدانه هستند جذب می شود با باعث از بین رفتن آن ها می شود. پس به جز از بین بردن فولیکول مو برای بقیه نقاط پوست مشکلی ایجاد نمی کند. پس لیزر چه برای سنین بالا و چه برای سنین پایین مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

البته حتما باید توجه داشت لیزر را زیر نظر پزشک متخصص انجام دهید تا دستگاه و طول موج مناسب پوست شما را استفاده کند تا عوارض احتمالی لیزر به حداقل برسد.

 

نکات مهم برای لیزر موهای زائد در نوجوانان

  • قبل و بعد از لیزر در معرض نور مستقیم آفتاب قرار نگیرید. (استفاده از ضد آفتاب فراموش نشود)
  • برای رفع کامل مو نیاز به 6 الی 8 جلسه است تا موهای زائد کامل رفع شود
  • مراجعه به پزشک متخصص برای انتخاب لیزر مناسب برای شما
  • پوست لیزر شده را باید خشک و تمیز نگه دارید تا از عفونت و رشد باکتری جلوگیری شود

 

 

لیزر موهای زائد برای بانوان و آقایان بالای 60 سال

لیزر موهای زائد برای سنین بین 18 الی 50 سال بسیار متداول است و بهترین زمان برای لیزر نیز است. حال برای افراد بالای 60 سال آیا لیزر گزینه مناسبی است یا خیر؟

لیزر موهای زائد در افراد بالای 60 سال باید با احتیاط انجام شود. در این سن، پوست معمولاً نازک‌تر، حساس‌تر و آسیب‌پذیرتر است و ریسک عوارض جانبی احتمالی از جمله التهاب، سوختگی، تحریک پوستی و تغییر رنگ پوست بیشتر است.

از طرفی دیگر با بالا رفتن سن رنگدانه های مو سفید می شوند این باعث می شود لیزر تاثیر چندانی روی این رنگدانه ها نداشته باشد. چرا که نور لیزر بیشتر توسط رنگدانه های تیره جذب می شود.

حتما قبل از لیزر دارو ها و سوابق پزشکی خود را در اختیار پزشک لیزر قرار دهید تا بهترین گزینه درمانی را برای شما انتخاب کند.

 

عوارض لیزر موهای زائد در سنین پایین

  1. حساسیت پوست: پوست نوجوانان معمولاً حساس‌تر از پوست بزرگسالان است. لیزر می‌تواند باعث تحریک پوست شده و عوارضی مانند التهاب، قرمزی، خارش یا ترشحات پوستی در نوجوانان ایجاد کند. قبل از انجام درمان لیزر، بهتر است با پزشک یا متخصص پوست مشورت کنید تا میزان حساسیت پوست شما ارزیابی شود و راهنمایی لازم را دریافت کنید.
  2. ریسک ضایعات پوستی: استفاده از لیزر بر روی پوست ممکن است باعث ایجاد ضایعات پوستی شود. در نوجوانان، به دلیل حساسیت پوست بیشتر، خطر ایجاد ضایعات ممکن است بیشتر شود. این ضایعات می‌توانند شامل سوختگی، قرمزی پایدار، جوش‌ها، خارش و ترشحات پوستی باشند.
  3. عوارض دیگر: عوارض دیگری نیز ممکن است پس از استفاده از لیزر موهای زائد در نوجوانان رخ دهد. این عوارض می‌توانند شامل تاری دید موقت، تغییر رنگ پوست، تورم، خارش و التهاب مواضع مورد درمان باشند.

 

ترس از درد لیزر در نوجوانان

دختران و پسران نوجوان یکی از دلایلی که برای لیزر موهای زائد مراجعه نمی کنند ترس از درد لیزر است. لیزر های قدیمی به دلیل نداشتن سیستم خنک کننده دردناک بودند. اما لیزر های جدید مانند لیزر تیتانیوم به دلیل دارا بودن سیستم خنک کنندگی قوی به عنوان لیزر بدون درد نیز شناخته می شوند. پس یکی از گزینه های مناسب برای بدون درد بودن لیزر که برای نوجوانان بسیار مهم است استفاده از این لیزر است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *