لیزر موهای زائد در دوران بارداری

لیزر موهای زائد در دوران بارداری

یکی از دوره های مهم زندگی بانوان دوره بارداری است در این دوره هر کار و دارو ای را نمی توان مصرف کرد. یکی از کار های که انجام آن در دوران بارداری منع شده است لیزر موهای زائد است. پزشکان مطالعاتی دقیقی روی اثر لیزر موهای زائد در دوران بارداری نداشته اند. اما بی خطر بدون آن در دوران بارداری نیز هنوز ثابت نشده است. در ادامه چرا نباید در دوران بارداری لیزر کنیم را شرح داده ایم.

 

لیزر موهای زائد در دوران بارداری ممنوع

پزشکان با دانستن مکانیسم لیزر موهای زائد و شرایط بدن در دوران بارداری انجام لیزر موهای زائد را در دوران بارداری ممنوع کرده اند حال این دلایل را بررسی می کنیم:

1. افزایش رشد مو در بارداری

در دوران بارداری به دلیل افزایش هورمون های مانند استروژن و آندروژن رشد موهای زائد بدن افزایش می یابد و موها ضخیم تر می شود. با توجه به این شرایط ممکن است لیزر موهای زائد در این دوران موثر واقع نشود. به همین دلیل باید لیزر را به بعد از بارداری موکول کرد.

2. خطرات کرم های بی حس کننده در بارداری

ممکن است در دوران بارداری برای کاهش درد ناشی از لیزر استفاده از کرم های بی حس کننده را پیشنهاد کنند. اما این کرم های بی حس کننده به دلیل دارا بودن موادی همچون لیدوکائین یا پریلوکائین هستند و می توانند از جفت عبور کنند و بر جنین اثر بگذارند.

بیشتر بخوانید: در چه شرایطی استفاده از لیزر موهای زائد ممنوع است؟

 

لیزر موهای زائد در بارداری

3. تغییر رنگ پوست هیپرپیگمانتاسیون در بارداری

در دوران بارداری بانوان با تغییر رنگ پوست (تیره شدن پوست) مواجه می شوند. در حالی که نور لیزر توسط رنگدانه های تیره مو جذب می شود در صورتی که پوست تغییر رنگ و تیره باشد باعث می شود نور لیزر توسط پوست جذب و باعث سوختگی پوست شود. به همین دلیل لیزر در بارداری این ریسک را بالا می برد به همین خاطر ممنوع است.

 

4. نور لیزر باعث انقباض ماهیچه های شکم و ران می شود

این انقباضات بر روی جنین به احتمال زیاد تاثیر می گذارد و در صورت لیزر ناحیه شکم و بیکینی این انقباضات اثر بیشتری روی جنین دارد.

بخوانید: بهترین مرکز لیزر صادقیه

5. حساس بودن پوست در دوران بارداری

همانطور که میدانید در دوران بارداری پوست حساس تر است. این حساسیت با انجام لیزر موهای زائد بیشتر تشدید می شود و باعث بروز خطراتی همچون تورم، قرمزی، سوزش، تاول و… در پوست می شود.

 

آیا لیزر موهای زائد می تواند رو جنین اثر بگذارد؟

با توجه به این که هنوز تحقیقات کامل اثر لیزر در بارداری صورت نگرفته است نمی توان تایید کرد که لیزر می تواند اثر روی جنین داشته باشد. اما به هر حال بی خطر بودن آن نیز در بارداری ثابت نشده است. به همین دلیل توصیه می شود از انجام لیزر در بارداری اجتناب شود.

 

آیا لیزر موهای زائد می تواند باعث نازایی شود؟

نور لیزر تنها فولیکول مو را هدف قرار می دهند و بیشتر از آن نفوذ نمی کنند. باور غلطی که وجود دارد این است که لیزر می تواند باعث نازایی شود اما این فقط یه حرف است و اثبات نشده است.

 

لیزر موهای زائد در دوران شیردهی؟

بیشتر متخصصان انجام لیزر را در دوران شیردهی مجاز و بدون محدودیت می دانند. اما بعضی دیگر از متخصصان پیشنهاد میکنند انجام لیزر را به بعد از شیردهی موکول کنید و از انجام لیزر ناحیه سینه و اطراف آن اجتناب کنید. همچنین استفاده از کرم های بی حس کننده می توانند جذب بدن و وارد شیر شود.

 

حرف آخر

همان طور که میدانید بارداری دوره حساسی در زندگی است بهتر از انجام عمل های زیبایی غیر ضروری مانند لیزر و… اجتناب شود و به بعد از بارداری موکول شود. لیزر اگر به درستی انجام شود عوارض خاصی ندارد و چون انجام لیزر در بارداری مطالعات دقیق صورت نگرفته است بهتر است از روش های دیگر حذف مو از جمله شیو و کرم های موبر استفاده کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *